کارکرد سرمته های دکمه ای تاپ همر و دی تی اچ و نکاتی در مورت تیز کردن سرمته دکمه ای

با توجه به اينكه مته هاي حفاري آسيب پذيرترين جزء در سيستم حفاري بوده و حدود 60 درصد هزينه هاي عمليات حفاري در معادن روباز را به خود اختصاص مي دهند. استفاده بهينه از مته ها نياز به رعايت اصول علمي و تجربي دارد و ازطرفي افزايش عمر مته باعث كاهش مصرف آن و در نتيجه كاهش هزينه حفاري مي گردد.

در اين نوشته سعي شده است انواع آسيب ديدگي هاي سرمته های  دكمه اي دریل واگن ها و همچنین سرمته های  مورد استفاده در معادن سنگ ساختماني اعم از گرانيت،‌ مرمريت،‌ تراورتن و غيره با توجه به نوع سنگ و ميزان حفاري در هر سنگ مشخص و در نهايت با توجه به انواع سنگ هاي موجود در معدن، نوع مته مناسب جهت حفاري بخشهاي مختلف تعيين گردد.

بيشترين آسيب ديدگي مته در برخورد كانه هاي تشكيل دهنده در سنگ هاي سخت  بوده كه دلايل آن را ميتوان سايندگي بيش از حد سنگ، وجود خرده هاي ناشي از حفاري در چال ، سايندگي لوله هاي حفاري و پايين بودن سرعت هوا براي خروج مواد خرد شده به سطح را نام برد.

بطور كلي در حفاري با اهداف مختلف از جمله چالزنی برای آتشباری چالزنی برای عبور سيم برش و موارد ديگر از سطح زمين تاعمق مورد نظر چندين لايه و سازند پشت سر گذاشته مي‌شود و هر كدام از اين لايه‌ها ليتولوژي‌هاي متفاوت و متنوع از لحاظ قابليت تراكم پذيري، چسبندگي، نرمي، سختي و سايندگي را دارا می باشند و هر كدام از آنها مشكلات خاص خود را دارند و براي اينكه بر همه اين مشكلات به طور موفقيت‌آميز فائق آييم مي‌بايست مته مناسب و مطابق با لايه‌ها را با هيدروليك لازمه انتخاب و اقدام به راندن آن نماييم. با توجه به اينكه سازندها متفاوت مي‌باشند به همين منظور مته‌هاي حفاري را به گروه‌ها و دسته‌هاي متفاوت تقسيم بندي كرده‌اند از نظر سختي سازندها مته ها متناسب با سازندهاي نرم – نرم متوسط – متوسط – متوسط سخت – سخت و متراكم – فوق العاده سخت، ساينده و شكسته ساخته مي شوند. اين دسته بندي نيز با توجه به محيط حفاري و نيز ساختاري كه در آن حفاري انجام مي پذيرد ، انجام شده و برا ي سهولت در كار انتخاب نوع مته و هماهنگ بودن آن با سازند مورد حفاري بسيار حائز اهميت مي باشد . طراحی های متوالی که  بروی سرمته های انجام مي گيرد جهت افزايش ساعت کارکرد مته ها مي باشد به هر حال هدف از این نوشتار شناخت مته ها و در راستای آن تعیین عمر مفید دکمه های موجود روی مته میباشد که در آینده میخواهد به درون گمانه رانده شود. با انتخاب مته متناسب با ساختار زمین وبا دخيل نمودن فاكتورهای اصلي كه همانا هزينه‌هاي گمانه و چال مي باشد با شيوهاي تقريبا حرفه اي به گمانه نگاه كرده ميشود و اين رويكرد جديد اگرمنطبق بر استاندارد باشد کاهش چشمگیر هزینه ها را به دنبال خواهد داشت.

فعاليت شركت  مهندسی ایران دریل در راستاي ارتقاء سطح كيفي در مصرف سرمته هاي دكمه اي مي باشد بدين شكل كه با انجام مشاوره هاي فني به معدن كاران عزيز راندمان و طول عمر مفيد را براي سرمته هاي حفاري افزايش داده و از نظر اقتصادي بسيار موثر واقع مي گردد.

براي تيز كردن سرمته هاي دکمه ای كه در راسل ها و دريل واگن ها استفاده ميگردد ، رعايت نكات زير بسيار حائز اهميت مي باشد كه رعايت آنها منجر به افزايش راندمان كار و افزايش بهره وري ميگردد .

  • استفاده از سرمته هاي مناسب با محيط حفاري از نظر سختي و هندسه سرمته.
  • استفاده از مته هايي كه قابليت شارژ مجدد را دارند .( لازم به ذكر است كه اينگونه سرمته ها در بازار با قيمت مشابه قيمت سرمته هاي معولي موجود بوده و تنها تفاوت آنها در بازدهي بالاي آنها مي باشد.)
  • خارج كردن مته از سيكل حفاري براي ارائه تيز كردن ( سرويس دهي ) در زمان مناسب ( زمان مناسب براي مته هاي مختلف با توجه به ماده معدني مورد حفاري متفاوت مي باشد، بدين صورت كه با توجه به شكل زير زمان مناسب براي انجام سرويس دهي روي سرمته زماني است كه  خوردگي دكمه از سطح فوقاني آن به اندازه نصف قطر آن باشد . بعلاوه اينكه بعضا مشاهده ميگردد كه در معادن به اين نكته توجه نمي گردد و سرمته ها پس از اينكه به اين وضعيت مي رسند مجددا به كار گرفته مي شوند.)
تنگستن کارباید
نمونه دکمه سرمته
مدل های مختلف سرمته دکمه ای
هندسه سرمته